Η Ελλάδα συμμετέχει σε διεθνή εκθεση κηποτεχνίας στην Taiwan
«Ο ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ-Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗΝ TAIPEI FLORA EXPO 2010»
« Έξω απ’ το χώρο της αυλής, ο κήπος του
κατείχε,
τέσσερα στρέμματα κοντά, κι ο φράχτης γύρω –γύρω
περίκλειε τα δροσερά τα δέντρα μέσα που είχε,
μηλιές με μήλα, αχλαδιές, ροδιές μ’ ωραίο μύρο
συκιές κι ελιές γλυκόκαρπες, με του άνθου τους την γύρη
που καλοκαιροχείμωνο πάντοτε αυτές καρπίζαν
και δεν τον ρίχναν τον καρπό. Σαν φύσαγε Ζεφύρι
τον έναν τον ωρίμαζαν, τον άλλον τον ανθίζαν,
μεστώνει αχλάδι, ξανανθεί, μήλο πάνω στο μήλο
σύκο στο σύκο πάλι ανθεί, σταφύλι στο σταφύλι
κι αμπέλι είχε φυτευτεί, πολύκαρπο με φύλλο».
τέσσερα στρέμματα κοντά, κι ο φράχτης γύρω –γύρω
περίκλειε τα δροσερά τα δέντρα μέσα που είχε,
μηλιές με μήλα, αχλαδιές, ροδιές μ’ ωραίο μύρο
συκιές κι ελιές γλυκόκαρπες, με του άνθου τους την γύρη
που καλοκαιροχείμωνο πάντοτε αυτές καρπίζαν
και δεν τον ρίχναν τον καρπό. Σαν φύσαγε Ζεφύρι
τον έναν τον ωρίμαζαν, τον άλλον τον ανθίζαν,
μεστώνει αχλάδι, ξανανθεί, μήλο πάνω στο μήλο
σύκο στο σύκο πάλι ανθεί, σταφύλι στο σταφύλι
κι αμπέλι είχε φυτευτεί, πολύκαρπο με φύλλο».
(ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ¨. Ραψωδία Η,
στίχοι 112-119, περιγραφή του κήπου του Αλκίνοού)(πρώτη αναφορά για κήπο σε
αρχαιοελληνικό κείμενο).
Η αλήθεια είναι πως η Ελλάδα έχει να
προβάλλει τρία κυρίως πράγματα: τις αρχαιότητές της, το τοπίο της και τα
πλούσια αγαθά της. Αυτά , συντιθέμενα , μπορούν να αυξήσουν ακόμη περισσότερο
το τουριστικό ενδιαφέρον για την πατρίδα
μας και να τη βοηθήσουν να ξεπεράσει την οικονομική κρίση και να γίνουν μοχλός
ανάπτυξης. Αρκεί να καταλάβουμε ότι η
Ελλάδα είναι ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ χώρα.
Πιστεύοντας
στην αρχή «η ισχύς εν τη ενώση» ,
από το 2009, όταν και η Ανθοκομική Έκθεση Κηφισιάς και ο Δήμος Μυτιλήνης
«κέρδισαν» τη συμμετοχή για την TAIPEI FLORA EXPO 2010, βρήκαμε
«κοινό δρόμο» με τον κύριο Μιχάλη Λαγό, επιχειρηματία από τη Μυτιλήνη, που ζει
μόνιμα στη Ταϊπέι για να συνθέσουμε τον «ελληνικό» κήπο, να γίνει μία ελληνική
συμμετοχή.
Η
έκθεση έχει γενικό τίτλο : «Άνθη-Ποτάμι-Νέοι
Ορίζοντες». Γνωρίζοντας πολύ καλά ότι η Ταϊβάν έχει περάσει κυρίως από
Ολλανδική κατοχή, δεν μας έκανε έκπληξη ότι και η 1η Ανοικτή Έκθεση
Κηποτεχνίας θα ήταν διοικητικά και
εμπορικά «ολλανδοκατευθυνόμενη»: από τον τίτλο γίνεται σαφές ότι υπάρχει στόχος
προβολής και αγοράς ανθοκομικών προϊόντων
τοπικών, των οποίων οι Ολλανδοί έχουν τα διακιώματα (Royalties) και πληρώνονται για αυτά, άρα έχουν όφελος. Έτσι, όλες
οι άλλες χώρες (συμμετέχουν συνολικά
30) σχεδόν «κατευθύνθηκαν» να αγοράσουν
φυτά από την τοπική αγορά για να κάνουν τους κήπους τους (δηλαδή, πχ η Ιταλία,
έφτιαξε «ιταλικό κήπο» με Ταϊβανέζικα φυτά!). Φυσικά, τους έφτιαξαν ντόπιοι
εργολάβοι. Η μόνη χώρα που δούλεψε με
δικά της μέσα ήταν η Ελλάδα! Ταξίδεψαν περίπου 400 ελαιόδεντρα , πολλά σχίνα,
συκιές, αρωματικά φυτά (σύνολο 40 είδη φυτών) με την επιμέλεια και την ευγενική χορηγία του παραγωγού Γιώργου
Κωστελένου , από την Τροιζήνα. Επίσης, έγινε προμήθεια σε αμπέλια,
ροδιές, εσπεριδοειδή και άλλα φυτά μεσογειακής χλωρίδας που ευδοκιμούν
σε αυτήν την χώρα και πωλούνται εκεί. Θα πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι, το να
εξάγει κανείς φυτά εκεί είναι εξαιρετικά δύσκολο και η διαδικασία πολύπλοκη: υπάρχουν
σκληρές φυτοϋγειονομικές απαγορεύσεις, τα φυτά ταξιδεύουν σε «ειδικό υπόστρωμα»
(όχι σε χώμα), είναι ψεκασμένα, χωρίς καρπούς. Μάλιστα τελικά δεν έγιναν δεκτές
οι Ίριδες (Iris germanica) και οι Ψάθες (Typha latifolia) ενώ ακόμη και αυτήν την ώρα δεν έχει γίνει δεκτό το
αίτημά μας να ταξιδέψουν 3 φυτά Φοίνικα Θεόφραστου (Phoenix theophrasti) , του ενδημικού φοίνικα που κινδυνεύει με εξαφάνιση.
Το φυτικό υλικό καλύπτει σχεδόν όλη την
ελληνική επικράτεια , από την Κρήτη ως τη Μακεδονία , αφού ο κηποτέχνης Νίκος
Θυμάκης έλκει καταγωγή τόσο από τα Χανιά όσο και από τη Νάουσα κι ήταν
αδύνατο να μη συμπεριλάβει είδη φυτών από αυτές τις περιοχές. Εξάλλου , η
Ελλάδα έχει εξαιρετικά πλούσια χλωρίδα (6000 περίπου είδη φυτών) και αυτό
πρέπει να εκφράζετι, ειδικά τη χρονιά που γιορτάζεται σε παγκόσμιο επίπεδο η
βιοποικιλότητα. Η Μυτιλήνη, πατρίδα του Μιχάλη
Λαγού, που έχει τη γενική επίβλεψη και το management, εκπροσωπείται κυρίως από την ελία, τη Μυτηλινιά, όπως ο
ίδιος χαρακτηριστικά τραγουδάει κάθε βράδυ:
«Είμαι η ελιά, η
Μυτιλινιά η ελιά...»
Πρόκειται για τραγουδάκι που έλεγε στο Δημοτικό (50 χρόνια
πριν) και που τον συνοδεύει σε όλα τα
μακρινά ταξίδια του.....
Ήρθε λοιπόν η ώρα να τιμήσει την
αγαπημένη του Ελιά, με αυτή τη συμμετοχή. Με καρτερία και αγάπη , περίμενε τα
φυτά πολλές μέρες, γιατί από τη μία η απεργία των μεταφορέων στην Ελλάδα, από
την άλλη η γραφειοκρατία στην Ταϊβάν, καθυστερούσαν την αποστολή. Ευτυχώς, οι
προσευχές του εισακούστηκαν: Παρόλο που τα φυτά έκαναν μία τριήμερη στάση στο Dubai, έφτασαν σχεδόν σε
άριστη κατάσταση. Έτσι, πλαισίωσαν τις κατασκευές και τα υπόλοιπα φυτά του
κήπου της Ελλάδας. Έφτασαν στον προορισμό τους, μα πως ήταν δυνατό αυτό να μη
γίνει.... Οι Έλληνες , η Ελλάδα, είναι
παντού, σε κάθε γωνιά της Γης-και με τις πιο αντίξοες συνθήκες , τα
καταφέρνουν.
Όσον αφορά την προσέγγιση του
θέματος, δεν υπήρξαμε καθόλου «ολλανδοπρεπείς»....Το νερό είναι ένα αγαθό σε
έλλειψη και θεωρήσαμε ότι έπρεπε να παρουσιαστεί η ελληνική φιλοσοφία μέσα από την οικολογική προσέγγιση
του σχεδιασμού πρασίνου, με κέντρο όμως πάντα τον πολιτισμό και τον άνθρωπο. Έτσι, το «ποτάμι», είναι η διαδρομή του
ανθρώπου στη μητέρα Γη από την αρχαιότητα ως σήμερα , μία διαδρομή με
αναφορές αλλά χωρίς γυρισμό. Η ρεοταξία μας πάει προς το μέλλον...Η Αρχαία
Ελληνική Φιλοσοφία στο πως πρέπει να διαχειριζόμαστε το περιβάλλον προς όφελος
του ανθρώπου και των άλλων όντων, όπως αναφέρει ο πατέρας της Βοτανικής , ο Θεόφραστος (από τη Μυτιλήνη), συναντά
το πνεύμα της Αγίας Γραφής, όπου ο Θεός ορίζει τον άνθρωπο ως «διαχειριστή» του
περιβάλλοντος. Αυτά τα μηνύματα και οι
αρχές, αποτελούν τα «άνθη» ενός υγιούς ανταγωνισμού για να κάνουμε ο καθένας με
τις δυνάμεις του τον κόσμο καλύτερο. Οι
Ολυμπιακοί Κύκλοι, συμβολίζουν τις 5 ηπείρους όπου οι τέσσερις φυλές ζουν
και δρουν. Αυτές οι τέσσερις φυλές, σήμερα, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, έχουν
την «κληρονομιά» να σώσουν το πράσινο και το περιβάλλον , για το μέλλον , τους «νέους ορίζοντες» του πλανήτη!
Έτσι, οι κύκλοι-κρίκοι της αλυσίδας, πρέπει να έχουν ένα χρώμα: ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ!
Μέσα από αυτόν τον κήπο θέλουμε
επίσης να δείξουμε ότι ο Κήπος της Ελληνικής Χλωρίδας , ο κήπος των «αισθήσεων,
είναι ένας κήπος ανθρωποκεντρικός κι όχι
επίδειξης, αφού μπορεί να είναι προσβάσιμος και σε ΑΜΕΑ, με τον ήχο, το άρωμα
και το χρώμα. Για να υπάρχει αυτή η πρόσβαση, ζητήθηκε «ειδική» άδεια από
τη διοργανώτρια αρχή προκειμένου να φτιαχτεί εσωτερικός διάδρομος στον κήπο για
ΑΜΕΑ, για να υπάρχει προσβασιμότητα, κάτι που δεν επιτρεπόταν και δεν το έχει
κανένας άλλος κήπος! Τέλος, το μικρό
λαχανόκηπο τον φύτεψαν τα παιδιά ενός σχολείου , για να περάσει έτσι και το
μήνυμα της «συμμετοχικής» διαδικασίας στην κηποτεχνία και του «παιδευτικού»
ρόλου του Πρασίνου.
Το ομοίωμα του Παρθενώνα και το
εκκλησάκι, αποτελούν τις δύο κατασκευές του κήπου. Όλες οι κατασκευές έχουν
φτιαχτεί από φυσικά υλικά ενώ η διαχείριση θα γίνεται «οικολογικά» , αφού εκτός
των άλλων , τα υπολλείματα της συντήρησης του κήπου (κλαδέματα , χόρτα κλπ) θα
πηγαίνουν προς κομποστοποίηση σε κάδο που είναι στον κήπο!
ΔΗΛΩΣΗ ΝΙΚΟΥ ΘΥΜΑΚΗ: «H Έκθεση στη Ταϊπέι αποτέλεσε το επιστέγασμα χρόνιων προσπαθειών
μου που αφορά τη συμμετοχή της Ελλάδας σε τέτοιου τύπου εκθέσεις. Η αλήθεια
είναι ότι παρατηρήθηκαν πολλά αρνητικά γεγονότα , τα οποία αποδίδω στην
γραφειοκρατεία και την απειρία της πρώτης φοράς. Με την υπομονή μας και την
εμπειρία μας τα ξεπεράσαμε , ενώ δεν ήταν λίγες οι φορές που χάρη ακριβώς σε
αυτήν την μεγάλη εμπειρία δώσαμε λύσεις σε οργανωτικά θέματα της Έκθεσης
γενικότερα, μεταφέροντας know how , κάτι που το παραδέχτηκαν και οι διοργανωτές.
Θα ήθελα να σταθώ και λίγο στον τίτλο που δώσαμε στον κήπο μας:
αρχικά , είχε ονομαστεί «Ελληνικός Κήπος-χρώματα , αρώματα και γεύσεις από την
αρχαιότητα ως σήμερα». Κατά τη διάρκεια
της παραμονής μου εκεί και της επικοινωνίας μου με τους διοργανωτές και τους
άλλους συμμετέχοντες, αναλύοντας τη «φιλοσοφία» του κήπου μας και απαντώντας σε
σχετικές ερωτήσεις, συνέβη το εξής: η Διευθύντρια, εμφανώς εντυπωσιασμένη από
το «πάντρεμα» της φιλοσοφίας με τα φυτά και την ανθρωποκεντρικότητα του κήπου,
γύρισε και μου είπε «δηλαδή κύριε
Θυμάκη, θα μας δείξετε τον ΑΥΘΕΝΤΙΚΟ ΚΗΠΟ».
Έτσι, άλλαξε το όνομα, το έδωσε ουσιαστικά η ίδια, μέσα από την κατανόηση του
θέματος.
Θα ήθελα να εκφράσω επίσης τις
θερμές ευχαριστίες στον κ. Μιχάλη Λαγό για όλη την προσπάθεια να γίνει πραγματικότητα
ο Ελληνικός Κήπος, στο Γιώργο Κωστελένο για την προσφορά των φυτών, τον
Κορνήλιο Βέκκο για την τρισδιάστατη σχεδιαστική απεικόνιση, τον οικονομικό
ακόλουθο της Αντιπροσωπείας της Ταϊπει στην Ελλάδα κ. C.J Lo και το Δήμαρχο Κηφισιάς,
Γεωπόνο, Νίκο Χιωτάκη, για τη συμπαράστασή του».
Για
μας, η επιτυχία της καθιέρωσης σε αυτή τη χώρα, είναι το «ταξίδι». Ενωμένοι, με
συνεργασία, το πετύχαμε και η γαλανόλευκη κυματίζει αυτή τη στιγμή με καμάρι
στην μακρυνή Ταϊπέι. Εκεί που όλες οι χώρες της Ε.Ε έχουν Trade Office και μόνο μείς οι «έξυπνοι» δεν έχουμε.
Ευτυχώς,
έχουμε τον Μιχάλη Λαγό από τη Μυτηλίνη!
Η Έκθεση άνοιξε τις πύλες της την
6η Νοεμβρίου 2010 και θα ολοκληρωθεί την 25η Απριλίου
2011 , οπότε θα δοθούν και τα βραβεία. Ήδη όμως ο «Αυθεντικός Κήπος» έχει
κερδίσει το βραβείο του κοινού, αφού χάρη στην ανθρωποκεντρική προσέγγισή του
είναι επισκέψιμος από επισκέπτες κάθε ηλικίας και φυσικά τα ΑΜΕΑ, αφού αποτελεί
τον μόνο προσβάσιμο σε αυτά. Όλοι θέλουν να βγουν φωτογραφία με τον Αη Γιώργη ,
αφού η αρχιτεκτονική του τους «ταξιδεύει» στα μαγευτικά ελληνικά νησιά...κυρίως
τα ζευγάρια που θέλουν να παντρευτούν!
Δήλωση Βέκκου Κορνήλιου
Ένα Αυγουστιάτικο απόγευμα του 2010 με επισκέφθηκε στα
γραφεία της εταιρείας μου ο φίλος και συνεργάτης Νικόλαος Θυμάκης κρατώντας στα
χέρια του έναν φάκελο που αφορούσε την διεθνή έκθεση κηποτεχνίας της Ταιβάν.
Όταν μου πρότεινε να αναλάβω την σχεδιαστική τρισδιάστατη απεικόνιση του
ελληνικού περιπτέρου δεν μπορούσα παρά να νιώσω ένα απέραντο ενθουσιασμό για
την δυνατότητα που μου δινόταν να βάλω και εγώ ένα μικρό λιθαράκι σε μια διεθνή
προβολή της χώρας μας.
Η πρόκληση για μένα τον ίδιο ήταν μεγάλη αφού πλεον τα
σχέδια θα απευθύνονταν σε διεθνές κοινό με γνώσεις πάνω σε θέματα κηποτεχνίας
και αρχιτεκτονικής τοπίου. Η συνεργασία με τον κ.Θυμάκη ήταν άψογη και η
επιμέλεια του σχεδίου από τον ίδιο μου έδωσε πολύ ξεκάθαρες γραμμές σχεδιασμού.
Έτσι ήταν αρκετά έυκολο τελικά να αποτυπώσουμε τις ιδέες του Νίκου σε
τρισδιάστατη μορφή.
Το μεγαλύτερο ποσοστό των φυτών που θα φυτεύονταν στο
ελληνικό περιπτερο δωρίσθηκαν από τον κ. Γεώργιο Κωστελένο Γεωπόνο και
ιδιοκτήτη των φυτωρίων ελιάς ΄΄Κωστελενος΄΄. Βασικό φυτό της ελληνικής
συμμετοχής βέβαια ήταν η ελιά.
Εν τελει φτάνουμε λοιπόν στο σημείο που το ελληνικό
περίπτερο ολοκληρώνεται και πλέον είναι και υποψήφιο για την λήψη ενός από τα 3
πρώτα βραβεία της έκθεσης. Δηλαδή μιλάμε για μια διεθνή διάκριση της χώρας μας
η οποία στηρίχτηκε από απλους ανθρώπους χωρίς καμια στηριξη και συμμετοχή της
πολιτείας.
Ευχαριστώ θερμά τον κ.Λαγό που το πάθος του και η αγάπη του
για τη μητέρα πατρίδα τον οδήγησαν στο στηρίξει οικονομικά όλη αυτή την
προσπάθεια, τον Νίκο Θυμάκη για την όλη επίβλεψη του έργου και το όραμα του και
τον Γεώργιο Κωστελένο που έδωσε στην συμμέτοχη μας τουλάχιστον την πρωτιά στο
φυτικό υλικό αφού η ελληνική συμμετοχή είναι η μόνη που έχει φυτά από την Eλλάδα μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου